Chaam haalt uit in kansenfestival

16 oktober 2016 14:30

Rijswijk, H. van

Chaam haalt uit in kansenfestival

Onder een prachtig najaarszonnetje trapte Chaam afgelopen zondag af tegen SVSOS uit Biest-Houtakker. Net als Chaam was SVSOS afgelopen seizoen gedegradeerd uit de 4e klasse. Toch was het niveauverschil groot tussen beide verenigingen. Qua fysiek was SVSOS competitief, maar tactisch en technisch had Chaam deze wedstrijd absoluut de overhand.

Een vliegende start hielp Chaam als vroeg in het zadel. Martijn van den Broek maakte een actie aan de zijkant en gaf de bal goed voor, waarna Nils de Rooij de 1-0 na 7 minuten kon binnenschieten. Zeker in het eerste kwart van de wedstrijd was Chaam heer en meester op het veld. Op snelheid kwam de Chaamse aanval er vaak uit, wat onder meer resulteerde in een kopkans voor Michel, die slechts millimeters langs de paal ging en een inzet van Luuk de Kivit die volgens alle spelers van Chaam over de doellijn ging, maar niet werd toegekend door de scheidsrechter.

Aan de andere kant kon SVSOS niet bijzonder veel klaarmaken. Eén van hun betere spelers moest al halverwege de eerste helft afhaken met een ogenschijnlijk ernstige blessure en daarmee werd wel een beetje de angel uit het spel gehaald. Toch leefde SVSOS aan het einde van de eerste helft een beetje op. Daan Roelen werd op snelheid geklopt en plotsklaps stond SVSOS langszij. Toch wist Chaam alsnog de verdiende voorsprong te heroveren. Joost van Eil stond zo vrij als een vogeltje bij de tweede paal na een corner. Hij kon de bal aannemen en eenvoudig langs de keeper schieten.

De boodschap aan SVSOS was duidelijk in de tweede helft. Ze wilden de gelijkmaker forceren en daar kregen ze in  het begin van de tweede helft een grote kans toe. Vrijwel iedereen was al gepasseerd, en zelfs Roy Michielsen lag al vrijwel kansloos op de grond. Toch wist de aanvaller van SVSOS de bal niet over de lijn te krijgen. Chaam trok daarna het initiatief weer naar zich toe. Martijn van de Broek haalde werkelijk fenomenaal uit na een uur spelen en liet de keeper van SVSOS kansloos. Een prachtig doelpunt. Even later haalde de keeper zijn gram tegenover Martijn door de bal voor de voeten weg te plukken in een één-tegen- één-situatie. Ook schampte SVSOS nog eenmaal de lat, maar meer gevaar konden de tegenstanders uit Biest-Houtakker niet stichten.

Het slotakkoord was voor Martijn  aan het einde van de wedstrijd. Vanaf de rand van de 16 schoot hij de beslissende 1-4 binnen aan het einde. De uitslag van 1-4 was geenszins geflatteerd en had zelfs nog hoger uit kunnen vallen als Chaam alle kansen benut had. De enige schade die Chaam nu opliep waren de drie gele kaarten. Jelle en Luuk kregen een prent van de scheids en de nummer 3 mag u zelf raden.