Chaam schudt achtervolging van zich af

Dussense Boys 1 (zon)

19 februari 2017 14:30

Leeuw, A.E.M. de

Het seizoen in 5C is inmiddels al ruim over de helft en dus kan de balans opgemaakt worden. WSJ, Chaam, Tuldania, Dussense Boys en Neerlandia hebben een serieus gat geslagen met de rest van de competitie. Om de te verdelen prijzen zal de strijd gaan tussen deze 5 ploegen, met WSJ als uitgesproken favoriet voor de titel.

In dat licht was de confrontatie tussen Chaam en Dussense Boys bijzonder interessant. Beide ploegen maken nog kans op de tweede periode, dus zijn elkaars directe concurrenten. De uitwedstrijd tegen Dussense Boys werd door Chaam met 1-2 over de streep getrokken, dus dat er een kwalitatief sterke ploeg tegenover Chaam zou komen te staan was bekend.

In de eerste helft zagen de toeschouwers een redelijk gelijkopgaande strijd. Qua veldspel leek Chaam een overwicht te hebben, maar qua kansen ging het redelijk gelijk op. Chaam kwam echter op voorsprong nadat Nils de Rooij ontsnapte aan zijn directe tegenstander en in twee instanties de 1-0 binnen kon schieten. De voorspong was echter van korte duur, want een defensief misverstand bij Chaam leidde de 1-1 in. Met deze stand gingen de twee ploegen rusten.

In de tweede helft werd het klasseverschil zichtbaar tussen Chaam en Dussense Boys, Waar Chaam fitter en gretiger leek, zakten de bezoekers juist in. Zoals vaker dit seizoen lijkt Chaam over zoveel inhoud te beschikken dat het naar het einde van de wedstrijd nog even bij kan schakelen als de tegenstander in de touwen hangt. Ook nu werd Chaam steeds gevaarlijker, tot frustratie van Dussense Boys die telkens een stap te laat waren. Meermaals moest de scheidsrechter vermanend optreden, wat uiteindelijk leidde tot twee rode kaarten voor Dussense Boys wegens commentaar op de leiding. De frustratie werd ongetwijfeld ingeleid door de knappe goal van Rik Oomen. 20 minuten voor tijd schoot Rik namelijk na een hele knappe actie raak, waarmee hij een hele goede wedstrijd bekroonde. Het doelpunt was verdiend nadat een vrije trap van Martijn al uit de kruising geplukt was, de bal al een keer op de lat belandde en de paal in de weg stond. Dussense Boys kon daar niets tegenover zetten.

Met de overwinning neemt de spanning toe in de top van 5C. Chaam bezet de derde plaats, waarbij het Tuldania op doelsaldo voor moet laten gaan. WSJ verloor punten en heeft nog maar drie punten voorsprong op de achtervolgers. Dussense Boys staat op 4 punten van Chaam en op 1 punt staat Neerlandia. In het restant van de competitie krijgt Chaam nog te maken met Tuldania en Neerlandia. Er valt in het slot van de competitie nog genoeg te beleven, want er zijn nog twee periodetitels te vergeven en een kampioenschap.