Chaam ademt koploper weer in de nek

Willem II 1 (zon)

19 maart 2017 14:30

Oosterom, E.W.N.

De grilligheid van de competitie kwam afgelopen zondag eens te meer naar boven toen Chaam aantrad tegen Willem II. Na de zeperd tegen Neerlandia en de gewonnen wedstrijden van Tuldania en WSJ, leek Chaam zich tevreden moeten stellen met een periodetitel. Een week later liggen de kaarten weer helemaal anders.

Het was een troosteloos decor waar Chaam afgelopen zondag moest aantreden. Het weer was matig en het sportpark van Willem II had onder deze omstandigheden niet veel ambiance. Daarnaast stond er voor Chaam weinig op het spel, kijkend naar de overige wedstrijden. Op papier hadden WSJ en Tuldania een makkelijke wedstrijd. Daarnaast speelde Willem II nergens meer om.

Chaam startte fel en had de eerste 25 minuten de beste kansen. Dat Chaam halverwege de eerste helft nog maar op 1-0 stond, mocht het zichzelf aanrekenen. De piepjonge keeper (16 jaar) van Willem 2 toonde zich allerminst zeker, waardoor Chaam enkele keren een grote kans kreeg. Alleen Jelle wist vroeg in de wedstrijd al de 0-1 binnen te trappen.

Na ruim een half uur kantelde het spelbeeld. Een verdediger van Willem 2 kreeg een rode kaart na een grove charge op Martijn van de Broek, die hierbij flink aangeslagen was. Het numerieke voordeel en het spelbeeld zouden garant moeten staan voor een oppermachtig Chaam. Het tegenovergestelde gebeurde; de rode kaart was een wake-up call voor Willem 2. Al trof Chaam ook de nodige pech, doordat de keeper eenmaal toevallig op de goede plek stond en dat Tim Hoefnagel de bal vol op de kruising mikte. Daartegenover stond een goede kans op de gelijkmaker van Willem 2 in de sltofase van de eerste helft.

In de tweede helft was het spelbeeld hetzelfde. Een overheersend Chaam werd verwacht, maar Willem 2 was niet minder. Tot tweemaal toe hing een 1-1 in de lucht, terwijl Chaam het moest doen met enkele kleine kansjes. Pas in het laatste kwart van de wedstrijd kreeg Chaam vertrouwen dat het de zege over de streep kon trekken en herwon het de grip op de wedstrijd. Gelukkig beslechtte Jelle het lot van Willem 2 door de bevrijdende 2-0 binnen te schieten in de laatste minuten. In de dying seconds was er ook nog een kans voor Xander Geerts, die sterk inviel, net zoals Tim Leyten Daan Roelen (weer geen geel) prima verving en Luuk de Kivit goed in de plaats kwam van de geblesseerde Martijn van den Broek

Na het fluitsignaal bleek dat deze overwinning meer waarde had dan vooraf voorspeld. Na het gelijkspel van WSJ tegen Molenschot en de verliespartij van Tuldania bij Barca, ligt bovenin alles weer open en staat Chaam tweede met 37 punten op twee punten van WSJ met een marge van één punt op Dussense Boys. Vierde staat Tuldania op 34 punten en dat is de tegenstander van volgende week, terwijl Dussense Boys en WSJ de degens kruisen. Komende zondag is dus een belangrijke speelronde in de 5e klasse C.

De weersvoorspellingen zijn vooralsnog goed en er staat een spannende thuiswedstrijd op het programma. Voldoende reden om zondag even naar Sportpark Groot Heivelt te komen.