Razendspannend slot van de competitie

Tuldania 1 (zon)

26 maart 2017 14:30

Ramcharan, H.

In de vijfde klasse stond een supersunday op het programma. Koploper WSJ trof nummer 3 Dussense Boys, terwijl nummer 2 Chaam tegen nummer 4 Tuldania moest spelen.

Onder een schitterend lentezonnetje stonden Chaam en Tuldania tegenover elkaar. De Esbeekse ploeg was in de heenronde nog te sterk voor Chaam en wist met 1-0 de punten in Esbeek te houden. Aan Chaam nu de opdracht om de winst binnen te halen. Dat zou zomaar kunnen leiden tot een koppositie om kwart over 4.

Maar de Chaamse ambities werden al vroeg verstoord toen binnen 5 minuten Roy Michielsen de bal uit het netje mocht halen. Tuldania kwam feller uit de startblokken en nam een voorsprong. Na 20 minuten kreeg Chaam wat meer grip op de wedstrijd en kwam vrij snel via Martijn van den Broek op 1-1.

Het spel golfde op en neer. Net als in de heenwedstrijd deden beide teams niet voor elkaar onder. Het was soms fel, maar altijd fair. Aan de kant was het voor de supporters genieten van het lenteweer, de bitterballen en het bier.

Nog voor rust kregen de Chaamse supporters nog iets moois voorgeschoteld. Een terugspeelbal op de keeper leek ongevaarlijk, maar de keeper onderschatte de jagende Martijn van de Broek. Martijn ontfutselde de bal en kon de bal zo de goal inlopen, waardoor Chaam met een 2-1 voorsprong ging rusten.

De tweede helft gaf hetzelfde beeld als de eerste helft. De eerste 20-25 minuten waren voor Tuldania. Onder meer een mooie save van Roy voorkwam de gelijkmaker van Tuldania. Over de hele linie stond Chaam goed te voetballen. Verdedigend was het prima, het middenveld fel en degelijk en de aanval dreigend. Toch kon Chaam niet voorkomen dat Tuldania een – op basis van inzet- verdiende gelijkmaker binnenschoot.

Op dat moment sijpelden ook berichten binnen dat directe concurrent Dussense Boys een overwinning boekte op WSJ. Deze wedstrijd was een half uur eerder begonnen. Bij een overwinning van Chaam zou Chaam op 4 wedstrijden voor het einde de koppositie pakken. Hoewel Chaam in de laatste 20 minuten de baas was op het veld, kon het geen doelpunt meer maken.

Gezien het spelbeeld was de gelijke stand terecht. Tuldania en Chaam waren aan elkaar gewaagd. Er was van twee kanten veel inzet, wat ten koste ging van de nauwkeurigheid. Het oogde rommeling, maar niet onaantrekkelijk.

Is het jammer dat Chaam de koppositie misliep? Misschien niet. Deze competitie heeft uitgewezen dat  iedereen van iedereen kan winnen en verliezen. Chaam zakt weliswaar naar de 3e plek, maar staat op 1 punt verschil van de twee koplopers.  Zonder de druk van het koploperschap voetbalt het misschien een stuk lekkerder. Uiteindelijk hoef je maar op één moment bovenaan te staan en dat is na de laatste wedstrijd.