Chaam schrijft eigen sprookje in Kaatsheuvel

Berkdijk 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 4e klasse/5e klasse 08 nacompetitie

28 mei 2017 14:30

Piket, E.

Chaam kwam met een opdracht. Na de zeperd in de tweede helft van de eerste wedstrijd -waarin Berkdijk terugkwam van 2-0 tot 2-3 - moest Chaam het zelf gaan doen in het hol van de leeuw. Vergeleken met het verbale geweld van de Berkdijkers, waren de Chaamse supporters een stel communicantjes. Ook moest Chaam oppassen voor het fysieke spel van Berkdijk.

De eerste helft verliep qua scoreverloop vrijwel synchroon met de heenwedstrijd. Chaam kwam namelijk al vroeg op voorsprong, toen Timmetje Hoefnagel zich door de verdediging knokte. Op dat moment waren de kaarten herschud en stonden Chaam en Berkdijk weer gelijk. In de nacompetitie werd immers geen rekening gehouden met het aantal uitdoelpunten. Bij een marge van twee doelpunten of meer zou Chaam door zijn.

Chaam was in de eerste helft absoluut de bovenliggende partijen. Chaam speelde slim en ontweek de tackles -scherp als Piraña’s- door uit de duels te blijven. Berkdijk werd op souplesse en snelheid overspeeld. Dat leidde al snel tot frustraties bij Berkdijk die hun spel verhardde. Voor rust een dubbele marge wegzetten zou voor Chaam extra rust geven. Om die boodschap kun je Nils de Rooij wel sturen. Met een mooie actie maakte hij zijn 3e goal in de playoffs en zette hij Chaam virtueel in de vierde klasse.

Toen Berkdijk net na de 0-2 nog een rode kaart kreeg wegens natrappen, leek het pleit beslecht voor de Kaatsheuvelnaren. De Chaam supporters hadden echter het scenario van twee verschillende helften van de vorige wedstrijd op het netvlies staan, toen na rust uit een ander vaatje werd getapt door Berkdijk.

Ook dat scenario herhaalde zich afgelopen zondag. Berkdijk wilde in de eerste 20 minuten Chaam overbluffen en gokten op een snelle tegengoal. Dat was echter buiten de keeper van Chaam gerekend die zijn kooi verdedigde als een Vogel; Roy was tot tweemaal toe alert op een inzet van Berkdijk, dat de kracht weg voelde vloeien. Daarop pikte Chaam weer aan. Martijn van de Broek startte op randje buitenspel en gaf de bal goed breed aan Nils de Rooij, de Holle Bolle Gijs van de nacompetitie. Een ontzettend lelijke goal die Pardoes voorbij de keeper gerommeld werd.

Chaam kon op de lauweren rusten, want berkdijk was niet bij machte om een vuist te maken en twee goals te maken in het resterende kwart. Martijn van den Broek, die Chaam vaak liet juichen met zijn doelpunten dit seizoen, mocht tekenen voor het slotakkoord. Hij schoot de bevrijdende 4-0 binnen en kon het feest beginnen. Op het terrein van Berkdijk, in de bus en in de Loco, waar spelers en supporters zich nog lang laafden aan het bier. En terecht; Chaam schaarde zich op deze dag in het rijtje van NAC en Tom Dumoulin en is volgend jaar gelukkig weer te zien in de 4e klasse!